Backamo Handelsträdgård
Ibland stämmer inte den visuella kommunikationen med innehållet och bemötandet. Så upplever jag det med Backamo Handelsträdgård. Att deras sätt att kommunicera är mer på hobbynivå, några som gillar att ”pyssla” i trädgården och med blommor. Men bemötandet och den enorma kunskap de besitter vittnar om något större än hobbyflorister. Så i skoluppgiften "Gör en ny grafisk profil åt ett företag i Jönköping" tog jag mig an Backamo.




Identitetsarbete
Bra idag: Det som är bra idag är att det finns en symbol i deras logotyp som förstärker budskapet om vad de sysslar med. Profilen håller sig enhetlig i svart och vitt. De märker upp sina egna blomsterarrangemang med sin logotyp, visar tydligt vem som jobbar där med brandade arbetskläder och de är aktiva på sociala medier med ett bra gäng följare.
Problem: Att varumärket inte utstrålar den genuina kunskap och skaparglädje de besitter.
Lösning: Jag började med att researcha andra blomsterbutiker, florister och handelsträdgårdar. För att bilda mig en uppfattning kring marknaden. Sedan skapade jag en moodboard för att fånga in den känslan jag ville förmedla med den nya grafiska profilen. Jag utgick hela tiden ifrån att jag ville lyfta deras stora kunskap och goda service genom att skapa något som kändes stabilt. Ett företag att lita på, som ger trygghet.
Logotyp: Jag ville behålla en symbol i logotypen, och var tidigt inne på en växt med blad istället för blommor, eftersom det är en handelsträdgård som är öppen året runt. Kollade upp vintergröna växter och föll för murgrönan. Samtidigt jobbade jag fram meningen ”Där kunskapen står rotad och skaparglädjen växer” som är en omskrivning av en mening som finns på deras webb. Den blev själva grunden för känslan och budskapet i mitt arbete. Och utifrån den tänkte jag först att logotypen skulle stå på något som växer. Men valde sedan att tänka om, sätta symbolen över namnet, då det ger en mer positiv känsla av något som växer upp, att hela tiden sträva uppåt. Och sedan ge namnet ett stabilt men elegant typsnitt med sina breda och tunna linjer.
Till detta skapade jag ett mönster av symbolen i logotypen, och valde en färgsättning som ska förstärka känslan av växtkraft, liv, kunskap och skaparglädje. Symbolen, logotypen och mönstret tillsammans med färgsättningen skapar en enhetlighet som kan återkomma på etiketter, presentpapper, beställningslappar, klistermärken, informationslappar, påsar osv.
Till bildspråket tog jag fram några exempel på bilder till sociala media för att det också skulle kännas enhetligt med den grafiska profilen och inte sticka iväg för mycket.
Typsnittet till rubriker och kortare informationslappar valde jag Baskerville för en elegant känsla med dess seriffer, och till brödtext Open sans för en rak och enkel känsla ihop med rubrikerna. På företaget skrivs det inte jättemycket, därför valde jag typsnitt som är gratis för att det inte ska bli för krångligt att använda.
Grafisk design: Caroline Dahl
Utbildning: Grafisk design och kommunikation,
Södra vätterbygdens folkhögskola